perjantai 29. huhtikuuta 2011

paasiainen

noniiihh jouluna ei ollu yhtaan suklaata niinku suomess se tuli nyt paasiaisena. taal on tapana antaa toisille sellasia jattilaissuklaamunia. Ne on sika kalliita tai siis kalliita tanne maksaa varmaan joku noin 10 euroo sellane iso :D mut sit paatettiin mun kaverin kanssa ite teha niita ku tuli halvemmaks. se oli tosi kivaa teha niita! ja naa suklaat on niin hyvia ku ne on keksiny laittaa kaikkee hedelmaa niinku passionhedelmaa ja kookosta sen suklaan sisaan. sit sen munan sisalla on viela sellasia konvehteja! tein niita mun kaverin kanssa varmaan joku 3tuntii en ees kesta suklaan hajuu mun nenassa..... :D niista tuli ihan hienoja verrattuna siihen et tein ekaa kertaa. mun perhe kyll tykkas kauheena ku olin ite tehny heeh :D sain itekki munia perheelta ja kavereilta!.. ei taalla sen enempaa mitaan paasiaistraditioita ollu muutaku etta perjantaina ei pitas syoda lihaa ja se perus ruoka on riisia ja yhta kalaa jonka nimi on bacalhao tai joku tollanen en oo viel muistanu kattoo sita suomeks mut se tulee kuulemma jostain norjasta tai portugalista tai en tiia mista... :D ja katolilaisilla on monilla sellanen etta ne on 40 paivaa ilman lihaa yleensa. mutta jotku kuulemma tekee sen etta on ilman suklaata tai limsaa tai jotain tollasta. se kala oli ihan hyvaa tuntuu et oon ennenki syony ehka sita! ja sitte lauantaina meilla oli yhet haat! en kyl tienny kenen haat ne oli mut talla kertaa mulla oli kutsu sinne koska meian perhe oli kutsuttu niin maki menin sitte :D mutta taalla tulee haihin aina jotain tuntemattomia! se oli hieno se haapaikka mut hirveen huonosti jarjestetty ku morsian oli ainaki tunti ja puol myohassa ja sitte illallinen oli joskus puolen yon aikaan sit kaiki oli ollu siella ihan nalissaan (esim. mina) ja sit monet lahti jo sielta sen seremonian jalkeen ku se viivasty niin paljo se morsian! ja sitte istuttiin vissiin morsiamen puolella siella. se vihkiminen oli siis siina samassa salissa ku juhlat oli. ja sitte sen seremonian jalkeen morsiammen vahnemmat tuli katteleen kaikkii ja kiittaan et tuli ja nai. naa haat oli vahan kalliimmat ku ne missa olin aikasemmin. koyhat jarjestaa vaan jonku sellasen lounaan mut naa oli ihan sellaset suht bileet jo :D siella oli monet naiset ihan iltapuvuilla. sitte se oli arsyttavaa ku niilla oli hirveena naita niinku kummeja... en oikee ymmartany sita juttuu ei ne oo mtn bestmaneja niinku suomessa vaan oli ainaki kymmenen paria morsiamen ja sulhasen puolelta jotain ihme kummeja. ja ne oli siis sellasia et ei ollu naisia morsiemmen puolelta ja miehia sulhasen vaan molempien puolelta oli aina 10 semmosta paria jossa oli mies ja nainen. en tiia oliko ne naimisissa ne parit mut en tiia mita ne siina teki :D en oikee ymmartany pitaa viel kysyy joltain. hahahahah :D

mulla tassa alkaa olla 2 kk aikaa taalla ennen ku lahen! on kylla niin ristiriitaset tunteet. :d oon jo ruvennu henkisesti valmisteleen itteeni etta lahen koht ettei se tuu ihan yllarina. :D oon kylla silti ihan paniikissa ja joskus meen nukkuun 4 aamulla ja heraan 7 aamulla ja nousen ylos koska en saa enaa nukuttuu ku rupeen heti aatteleen etta mita maa taalla nukun etta mul on niin vahan aikaa! nukun sit suomessa mut toivottavasti en saa mitaan burn outia taalla hahah :D onneks koulussa pystyy nukkua!!! mut meen nyt viikonlopun viettoon hauskaa vappuu kaikillee!! :) <3 <3

keskiviikko 13. huhtikuuta 2011

Voi huhhuuh nyt on taas tapahtunu kaikkee hupsuu! :D voin kertoo viime viikosta ku taalla coximissa oli rodeo! siis niin siistia niin SIISTIAA!!:D oikeesti rakastuin siihen. luulin et mua rupee tyyliin itkettaan siella ku se on niin rajuu ja oon niin herkka mut ei mtn! se on just niin jannaa ja aina vaan jannempaa ku se ratsastaja tippuu siihen sonnin viereen ja se sonni rupee puskeen sita ja hypiin sen paalla hahaha! itepahan menee sinne. ois ollu siistia juosta siella niiden mukana huuhahah :D mun mielesta noi sonnit oli ihan kauheen isoja jo mut yks mun kaveri on yhesta toisesta osavaltiosta paranasta ja siel on kuulemma tosi iso se rodeo. ( rodeo on siis joka vuosi. taalla coximissaki) ja se sano etta sen paranan rodeolla ei oo mitaan tekemista tan coximin rodeon kanssa etta ne haratki on 3 kertaa isompia ja kaikki on niin isoo ja on kauhee show nain. SInne SIIS! :D ja siita rodeosta maksimi aika on 8 sekuntia siella haran selassa ja sitte saa jo hypata pois ja pisteet tulee aina siita et kenen sonni pyorii ja hyppii eniten.. ja eniten pisteita saanu voittaa. :D taalla oli palkintona 2000 realia. jossain isomissa saattaa olla joku rekka-auto joka on taynna jotain tai jotain tollasia palkintoja :D ja niilla oli kaikilla cow boy asut ja sellaset bootsit ja kaikilla katsojillaki oli :D tosi hienoo!!!!

sitte yks vklppu taalla oli sellanen katolilaisten juhla se oli vahan niinku joku festarin tyyppinen. olin just yhen mun kaverin kanssa menossa ohi ku se juhla oli alkamassa. se alko silleen etta ne kavelee kaupungissa kynttiloiden kanssa ja on jotain musiikkia ja sit ne menee siita kirkkoon. sanoin heti sille mun kaverille vivianille etta haluun menna tonne ja mentiin kaveleen sinne niitten kanssa :D se oli kyl tosi kaunista! mut siis me ei jaaty sinne kirkkoon ku meian piti menna omaan kirkkoon. kayny siis babtisti kirkossa taalla. ja oisin niin halunnu jaada sinne ja sit vivian sano etta se vie mut sinne mutta mun aiti kuulemma suuttuu jos meen katolilaiseen juhlaan. no mut sit kuitenki sanoin mun aitille ja se vaan etta eiko viviania haveta yhtaan ku se vie mua sinne ja nai :O ku katolilaisilla on niita ´´pyhia´´ ja on patsaita ja kuvia kirkossa ja ne vissiin periaatteessa palvoo niita ja raamatussa sanotaan etta ei sais palvoo ketaan muuta ku jumalaa. ja naa jotku ´´pyhat´´ on kuulemma demoneita toisten kirkkojen mielesta niin ne ei kay missaan katolilaisten juhlissa. joku jopa sen juhlan jalkeen sano mulle etta jos syon niiden katotilaisten ruokia niin tuun sairaaks. :D olin kylla jo syony niita eika tullu mitaan mahatautia :D ja sanoin ihan suoraan etta en usko tallasiin ja naa ei vissiin tykkaa luterilaisistakaan ku luterilaisten kirkoissa on kuvia enkeleista ja ei sais olla. mut ihan sama se mulle on siis mulle ei oo mitaan valia missa kirkossa kayn. :D ja viela meian kirkon pastori oli ottanu vivianin johonki huoneeseen puhutteluun vihasena siita ku se oli vieny mut sinne mut ne ei ymmarra et haluun naha kaiken mita taalla on. taalla on sellasiaki kirkkoja jossa on jotain demoneja etta siella eessa seisoo jotain ihmisia ja demonit ottaa ne ja sit ne kuulemma puhuu kaikkia kielia ja sillee. haluun niin menna sellaseen! :D vivian sano et se vie mut. mut meian aiti ei tuu tykkaamaan haha :D ja viela joku viikko sen jalkeen meian kirkon pastori sano et se haluu jutella mun kanssa ennen ku lahen suomeen uskonnosta ja nain ja kysy multa etta oonko varma et paasenko taivaaseen ja pelkaanko kuolemaa ja nain. :D ei kyl mitenkaa ihan hirveena hotsita joku pastorin puhelu mut oon kaikkeen muuhunki suhtautunu silleen et kaikkee voi kokoeilla niin kai tahanki sit voi! :D

mutta taas eilen tapahtu jotain niin kummaa!! :D mulla oli joku kaks viikkoo sitte joku ihme virtsatulehus joka on taalla ihan normaalia ku pitas juoda hirveena vetta ja nain. ( ei oo siis tarkotus kirjottaa tanne msitaan tulehduksista mutku taa kuuluu tahan juttuun hahahah :D) sit soin siihen antibiootit ja se lahti. ja sit eilen musta tuntu et olin tullu uudestaan kipeeks. sit tulin koulusta kotiin ja kerroin mun aitille niin sehan oli sita mielta etta jumala yrittaa sanoo mulle jotain talla pissatulehuksella. sit se luki mulle jonku patkan raamatusta ja viittas jotenki tahan mun kaveriin vivianiin ku kayn sen kans aina ulkona ja mun aiti on jo ollu kauan mustasukkanen siita ja se kokoajan yrittaa keksii kaikkia vikoja siita, sanoo ettei silla oo rajoja ym. vaik se vivian on tosi hyva tyyppi ja tunnen sen hyvin ja kylla ma iteki osaan kattoo et kenen kans liikun ja nain. no mut kuitenki. se sano etta ma vien sut ´´missionaria´´ :n luo. luulin et se on joku sama sana ku enkuks ´´missionary´´ joka on tullu jostain muualta kertoon jeesuksesta niille jotka ei tiia. mun aiti sano et se kuulemma rukoilee mun puolesta sit.. olin vaan jo siina vaiheessa etta jaaha lahetaan sitte :D luulin et mennaan jonku naisen luo ja kerrotaan mika mulla on ja se rukoilee mun puolesta ja se on sit siina mut eeei ei ei .... mentiin johokni ihme paikkaan joka oli ihan valkonen kaikki tuolit ja kaikki. siella oli sellanen pyyleva muija siella alttarilla ja sit se siina istu mun eteen ja otti vaan jonku sivun raamatusta ja siihen mihin se katto se oli ninku viesti jumalalta mulle. ja se sano mulle nain et jumala sano sille etta mun pitas kayda enemman kirkossa ja palvoo jumalaa ja nain. ja taa oli tallanen muija joka nakee nakyja niinku jumalalta kuulemma.... :D ja sit se sano etta se sai sellasen kuvan musta et oon hermostunu kokoajan. sit mun aiti sano et ei janna kylla ainakaan vaikuta et se ois hermostunu. sit se seuraavaks katto mua ja sano etta se sai nayn etta mun suu oli turvonnu. ja se sano et usein se tarkottaa sita etta taa ihminen jonka suu on turvonnu et se puhuu liikaa. oikeesti mua rupes jotenki siina vaiheessa pelottaan niin paljo et pidattelin vaan itkuu siella! :D sitte se siina lopuks pisti jotain oljyy mun otsaan ja paino mun silmia sen peukaloilla ja huusi jonku rukouksen siina ja viela sano siita mun infektiosta jotain et se parantaa sen nyt ja nai... ja se siina jotain jutteli mun aitin kanssa ja saarnas sille siite ku se asuu mun isapuolen kanssa vaikka ne ei oo naimisissa ja sano et sen pitaa menna sen kans naimisiin etta lopettaa tan synnintekemisen ja nai! ja sit se viela kysy multa etta tunnenko jotain etta onko mulla jotain sanottavaa ja katto mua sen tuomitsevalla katseella :D olin siina vaiheessa niin jarkyttyny viela et saonin et tuun vaikka myohemmin uudestaan mutta sinne en kylla mee enaa ikina! eilen olin viel ihan jarkyttyny mut tanaan mua naurattaa jo... oli siinaki kokemus. ja mun host aiti viel sano mulle tanaan etta et tainny tykata siita naisesta ja sanoin et joo en et sehan sano kaiken ihan vaarinki et ihan lapinakyva! sit se sano et ehka se silla turvonneella suulla tarkotti tota mun infektiota sit sanoin sille suoraan etta ei se muija mitaan nahny et sehan on ihan hullu se muija! :D mun aiti vaan nauro ja mun isapuoli oli ihan samaa mielta hahah :D kerroin mun isommalle siskolle tosta et sen aiti vei mut sinne ja se oli vahan pahoillaan siita. se ei oo ikina suostunu meneen sen luo etta se on joskus sen aitin kyydissa ollu ja jaany sinne ulos toiselle puolelle tieta ja kuullu ku se nainen huutaa siella :D toi mun aiti on aika fanaattinen ja mun isompi sisko sano et tosta mun pikkusiskosta on tulossa ihan samanlainen. toi mun pikkusisko tekee ihan kaiken mita aiti sanoo ja seuraa sen perassa mut toi mun isosisko on vahan kapinallisempi niin siita ei oo tullu mitaan fanaattista ja se sano jo et se on vahan huolissaan pikkusiskosta ku siit on tulossa samanlainen... tasta huomaa et kannattaa olla vahan kapinallinen heheheh :D mut siis kylla ma uskon jumalaan ja etta tollasia ihmisia onki olemassa varmasti jotka osaa rukoille mut taalta coximista ei ainakaan sellasta loydy ja se on ihan varma!! :D