sunnuntai 26. kesäkuuta 2011

cataratas do iguaçu




OLIN TUOLLA VOITTEKO USKOOOO!!! (otin tan kuvan netista ku olin niin laiska siirtaan kuvii mun omalta koneelta.) mut siis olin tuolla just tossa kohassa mista taaki kuva on otettu! vahanks oli hienoooo! :D lahettiin mun kaverin vivianin kanssa tonne. mentiin 17 tuntii bussilla sinne ja takas hehe! mut oli kyl ihan sen arvosta ja bussimatkaki meni nopeesti yhessa yossa ku nukku kokoajan! en ois oikeesti ollu saanu lupaa afs lta lahtee tonne matkalle ku en kuulemma saa nukkuu hotellissa ilman perhetta tai jotain. mut eipa afs oo taalla coximissa yhtaan toiminu eika kukaan oo auttanu mua sillon ku oon tarvinu apuu niin ei munkaan sit tarvii noudattaa niiden saantoja :D mut siis lahettiin taalta coximista keskiviikkona viiden aikaa ja oltiin siella torstaina joskus 11. sit kaytiin vaan hotellis akkii suihkussa ku haluttiin lahtee ostoksille. toi mun host aiti pyys etta en lahtis ulos maasta koska en saa lahtee ku mulla ei oo viisumii muutaku brasiliaan. olin jo sanonu vivianille sen ja se sano etta joo ei laheta. noh sitte otettiin moottoripyora taxit jotka meni ihan sikalujaa ja mua jannitti et tuleeko kolari ja jannitin mun koko kroppaa niin paljo et tuli suonenveto jalkaan :D noh taa meni sitte nain etta se ajaja oli kysyny vivianilta etta mihin haluutte menna ja vivian sano ett halutaan ostoksille mahd halpaan paikkaan. no sit se ajaja sano etta sillan toisella puolella on kaikista halvinta. (eli paraguaissa) ku paraguaissa ei oo veroja nii siell on ihan kaikkii merkkivaatteitaki tosi halvalla! :D sit vivian sano et mennaan vaan sinne. ja me mentiin siita rajan yli joss oli poliiseja ja tarkastukset ja paraguain lippuja ja vivian vaan aatteli et kylla janna nyt varmaan tajuaa etta ollaan paraguaissa. no en taas yhtaan huomioinu mitaan ja mentiin sinne paraguaihin joka on ihan eriakonen ku brasilia siis viela likasempi. tulee mieleen joku intia. luulin ihan et oltiin viela brasiliassa enka kiinnittany yhtaa huomiota niihin parahuain lippuihin haha enka mihinkaa. sit vivian yritti kokoaajan vihjaila etta eiko mun mielesta oo kummaa ku ollaan brasiliassa ja kaikki puhuu espanjaa ja ku kaikki autot on paraguaista ym enka yhtaan tajunnu ku vasta joskus neljan tunnin jalkee et olin paraguaissa hahaha :D sit kulutettiin meian kaikki rahat siell mull oli enaan 4 realia jaljella ja bussi makso 3.50. bussikuski paasti meiat sitt kyytiin silla 4 realilla :D no sit siella rajalla tuli poliisit sinne bussiin sisaan koirien kanssa tarkistaan et onko kellaan huumeita tai mtn. vivian kaski mun olla ihan hiljaa ettei kukaan huomaa mun aksentista mtn ku ei mull ollu ees passii mukana eika mulla ois ollu viisumiakaan sinne! mut sit se vaan siina oli hetken ja paasti meiat sit meneen ja oli kyl tosi hyva tuuri aeheheh :D mut muutenki ne poliisit vaan heitti siella lappaa kaikille eika ne ollu niin tosisia! :D

sit samana paivana mentiin illalla siella kaupungissa miss me oltiin niin kavelee sinne keskustaa :D kaytiin syomass ja jossain baarissa ja sit kaveltiin siella tiella. sit oli ihan pimeeta ja tuli pari sellasta epamaarasta tyyppii vastaan jotka katto oudosti ja sanoki jotain. sit meita rupes pelottaan ja mentiin yhelle bensa asemalle tilaan taksi. sit kysyttiin et onko se keskusta vaarallinen niin se ajaja sano et vaan jos on kavellen et pitaa kyl olla autolla. sit tajutiin ettei nahty ketaan muuta kavelemassa ku me ja ne epamaaraset tyypit! ei oltu yhtaan tajuttu. mut oli kyll taas hyva tuuri ettei mitaan kayny! sit seuraavana paivana mentiin kattoon ne vesiputoukset ja sit siell oli sellanen lintu park jos oli kaikkii erilaisia lintuja. sit illalla 6 aikaa lahettiin bussilla takas. meil oli vaan 2 paivaa aikaa mut huomasin et ku on vahan aikaa niin saa paljo enemman tehtya!!! eika ees vasyttany yhtaan oikeestaa! :D oli kyll tosi hyva reissu! :D
nyt mulla on enaan torstaihin asti aikaa taalla ja on kyll tosi haikee olo :(
mut kirjotan sitte viimesen kirjotuksen myohemmin!:D

tiistai 21. kesäkuuta 2011

festa junina

hohooo en taas yhtaa osaa kayttaa tata :D oli siis viikonloppuna sellanen niin siisti paikallinen juhla :D siis brasilialainen. kaikki pukeutu tollasiks maalaistytoiks ja pojiks ja sitte oltiin jo koulussa viikko harjoteltu parien kanssa sellasii maalaistansseja :D mull ei oo paljo mitaan kuvia ku yks mies otteli meista sellasella jarkkarilla nii en sit ite viittiny ottaa. kai ne saan joskus! :P se paikka oli koristeltu sellasilla lipuilla ja heinilla ja kaikilla tollasilla!! tosi COOL :D toss alhaalla on kuva musta ja mun parista!

Festa junina

lauantai 28. toukokuuta 2011

AMAZOON

Siit on nyt melkeen viikko ku tulin. oli kyll niiin kiva reissu oon nin onnellinen et valitsin just sen! :D lauantai 14 pv mentiin siis manaukseen. eka yo nukuttiin sellasessa 5 tahden hotellissa. joka ei ees vaikuttanu miltaan 5 tahen hotellilta.. ainakaan jos suomeen vertaa. oli se ihan hieno mut just ulkoo tippu maalit seinalta ja sillee! :O ja muutenki tuli mieleen joku kummitustalo mut ihan kiva :D varmaan ainaki hintaansa nahen oli 5 tahen! samana iltana ku tultiin mentiin sellaseen paikalliseen juhlaan jonka nimi oli sinisen haran juhla.. en muista miten se historia meni mut se oli vahan niinku jonku festarin tapane sillee et oli lava ja sit oli sellasia tanssiesityksia. sit siella kaikki ihmiset tanssi jotain intiaanitansseja se oli kyll vahan outoo! manauksessa ihmiset on aika rumia! Sit ku kaytiin sellasella bussiajelulla siella keskustassa niin se kaupunki on sellanen aika ruma kans siella ei oo mitaan laitettu ja talot on rumia eika oo ihmisia kaduilla. se on ihan outo paikka! ja likanen!

sit seuraavana paivana mentiin nukkuun yhteen hotelliin joka oli joku 2 tuntia manauksesta. siella samana iltana mentiin sinne viidakkoon kavelylle!mentiin jo pimeella ja oli just satanu niin se maa oli ihan liukas nii oli vahan vaikee siella kiipeila! se viidakko oli tosi kaunis. oli paljon lehtia!:D kaveltiin yhelle sellaselle vesiputoukselle jossa saatiin uida siella. sitte meian opas loysi pikkusen alligaattorin pennun sielta sit kaikki sai pitaa sita kadessa ja ottaa kuvaa!:D ne on niin sellasia et ne vaikuttaa joltain patsailta ku niita pelottaa niin ne pysyy ihan liikkumatta! mut silti pitas pitaa tiukasti kiinni ku ne tekee sellasia akkiliikkeita yhtakkii. sit se opas oli antamassa sita alligaattoria yhelle pojalle et se ois saanu pitaa sita niin se poika ei ottanu tarpeeks tiukasti kiinni sen niskasta niin se alligaattori puri sita opasta sormeen! :D ja se ei irrottanu millaan kesti varmaan 15 min. sit vaan mietittiin jalkeenpain et missakohan sen alligaattorin aiti oli :D se oli ihan hassu se meian opas joka vei meita sinne metsaan! :D yhess vaihees se kaski kaikkien sammuttaa taskulamput ja sit se selitti et meian pitaa kuunnella sita metsaa ku se hengittaa ja talleen sit se sano talleen etta ´´haistelkaa tata metsaa, te voitte haistaa metsan hajun. eika sen hajun ku joku on pierassu teian vieressa´´ HAHAHAHAHA :D oli se sillon hauska ahhahaahxD sit se naytti miten siella metsassa ne lehet jotka on tippunu kiiltaa pimeessa! :O mutta polun kohalla ne ei kiilla. esim jos on eksynny sinne metsaan eika oo taskulamppua niin menee sita reittia missa lehet ei kiilla koska joku on kavelly siita paalta! :D cooool.sit samana iltana oli taas sellasia intiaani tanssiesityksia :D

sit seuraavana paivana meiat jaettiin kahteen ryhmaan ja pistettiin veneisiin. oli kolme venetta, kaks sellasta jossa ryhmat oleskeli ja nukku ja sit oli yks vene ruokailuun. ne oli tosi hienoja ne veneet ja sisustettu kivasti! :D kaytiin sit ekana paivana siella vierailemassa yhta sellasta intiaaniheimoo. ne oli kyl ihan oikeeta intiaanisukuu mut ne oli jo ihan tottunu turisteihin ja ne just myy kaikkee kasityota ja koruja ja talleen ja saa turisteilta rahaa. ne siella ruuaks grillas apinaa! :D ja ne oli ylisopoja ne intiaanivauvat! :D niiden heimossa oli myos se joku traditio et poikien pitaa joskus 8 vuotiaana teha se. et on sellanen niinku jostain heinasta tehty lapanen johon ne laittaa kauheena muurahaisia jotka puree ja sitte pojan pitaa pistaa sinne kasi sisaan ja pitaa siella jonku aikaa. ja sen jalkeen ku se on tehty joku kolme kertaa nini siita pojasta tulee niinku mies :D mut jos se poika itkee niin se ei oo valmis viela ja pitaa teha uudestaan. siella oli joku 9 v poika joka oli tehny sen jo kerran ja sen pitaa viel teha sita kaks kertaa. se sano et sattu kauheen!:s en oikee muista missa jarjestyksessa naa kaikki jutut meni mutta ei se mtn... vissiin se oli site sama paiva ku mentiin yhteen kylaan siella amazon joen rannalla. se oli sellanen tosi pieni kyla ja vissiin useimmat niista lapsista kavi jollain kanooteilla koulussa ja sillee. ne oli ihania ne kylalaiset ja neo li niin innoissaan ku tultiin sinne :D sit ne piti meille sellaset pikku juhlat hehehe :D sit se oli vissiin sita seuraava paiva ku tulin yllattaen sairaaks! :D sain jonku mahataudin ja oksentelin siella ja jain koko paivaks nukkuun sinne laivaan. jain paitsi pirajoiden kalastuksesta ja ne oli loytany metsasta laiskiasia ja pitany niita sylissa HOH!

Mut seuraavana paivana olin sitte ihan ok. kaytiin rannalla siella amazon joella. se oli sellanen pikku ranta. tosi hassuu :D sit siella oli viela joku hautasmaa siella rannalla! seki oli outo. en oikee muista sit et mita tein sina paivana mut illalla mulle tuli huono olo ja oksensin uudestaan. no sit oli yks tytto joka oli samana paivana ollu sairas kans. silla oli vissiin tullu korkee kuume ja jotain tollasta. sit se meian opas epaili et se oli saanu denguen. se on joku sellanen tauti jota saa hyttysista kans sita on taalla coximissa kans. se on joku aika vaarallinen mut siihen on kylla laakkeet. noh sitte se tytto vietiin samana iltana sairaalaan. no sit siella oli yks nainen AFS:sta mukana kans. noh se sai vissiin jonku pikku paniikin siina ja vei kaikki jolla oli vahankaan maha kipee niin sairaalaan. meita oli varmaan joku 7 siina. siis se vei mutki sinne. :D olin ihan silleen kuiva ku en ollu oikeen juonu mitaan ja sitte mua vasytti ihan kauheena oisin vaan halunnu nukkuu! no mentiin sitte veneilla saraalaan ja se sairaala oli ihan kamala! jos nayttaisin jonku kuvan suomalaiselle niin suomalaiset ei varmaan ees uskois et se ois sairaala!!ihan sellanen just jostain leffasta sairaala mita vois ollaj ossain afrikan perakylilla missa ei oo mitaan! se oli ihan likanen se sairaala siella vaan lenteli kaikkia hyttysia ja perhosia. no sit se meian opas oli siella sen yhen tyton kans joka oli oikeesti sairas. sit se opas oli ihan ihmeissaan et miten se muija meiat kaikki toi sinne. sit se kuitenki katto mun naamaa ja sano et naytan pahalta ja vei mut toiseen huoneeseen makoilemaan. siell oli kolme sellasta sanhkya siis ihan kamalia naytti ihan jostain sota-ajalta. sit ne patjat oli sellasia jumppapatjojen tapasia ihan likasii ja taynna reikia.. ei ollu lakanoita eika tyynyja eika peittoja tai mtn! :O no mahan en yhtaan lepailly siina vaan makoilin ja keskityin huiskimaan niita malariahyttysia pois siita! :D ei niista onneks paassy ykskaan pureen mua ku mul oli pitkat housut ja sillee.. no se sairas tytto oli siina mun vieressa, se oli joko tiputuksessa tai sitte sille laitettiin jotain laaketta suoneen en oikeen tiia mita... mut oli kuitenki jotain pistetty sen suoneen. sitte se meian opas tuli siihen ja sanoin sille etta mullehan ei laiteta suoneen mitaan tollasta. sit se sano mulle etta laitetaan et oon sen takii taalla ja nain ja siina varmaan 5 minuuttia vaittelin siina sen kanssa etta laitetaanko vai ei! :D sit se lopuks sano etta no katotaan mita laakari sanoo. tiesin muutenki ett en tarvinu mitaan sellasta et oisin tarvinu vaan juoda paljon ja nukkuu tai jotain laaketta ja sit mua pelotti ku se sairaala oli niin epahygieeninen oisin varmaan saanu jonku aidsin siita! se laakari onneks sano et en tarvii sita ja se sitt anto mulle jotain laaketta. mentiin sit takas laivaan ja menin nukkuun ja seuraavana paivana olin ihan ok. :) se sairas tyttoki muuten parantu!

sit seuraavana paivana mentiin kattoon sellasia vaaleenpunasia delfiineja joita ui siella joessa! ne ei oo oikeestaan delfiineja mut saman tapasia... ne oli aika rumia. niitten paa ja nokka oli ihan muhkuraisia ja ne ei ees ollu silleen vaaleenpunasia vaan ihan kummia. naytt ihan joltain mutaatioilta mut ihan kivoja :) ennen niiden kans oli saanu uida mut nyt ei enaa saa, ja me oltiin viimenen ryhma joka sai syottaa niita kalalla. ne ei oikeen sanonu mitaan syyta mut luulen et niist oli tullu liian kesyja eika ne ollu enaan ite hankkinu kalaa ja tullu vaan sinne syomaan aina ja tallee.... noh sitte samana iltana mentiin sinne viidakkoon nukkumaan. unohin sanoo et siella laivassa ei ollu sankyja et nukuttiin koko viikko riippumatoissa! :D siella viidakossa oli rakennettu sellanen katos johon pistettiin kuunni meian riippumatot. se mies joka meiat vei sinne on kuulemma ihan joku sellanen kuuluisa euroopassaki et ku se tekee tallasia et vie ihmisii sinne metsaan nukkuun... tai siis niin se sano mut se mies vaikutti kyl vahan popilta :D se oli sellanen tosi pieni mies ja vanha. sill ei ollu kenkia jalassa. se sano ettei ikina kayta kenkia missaan haha :D ku se oli sellanen luonnon ystava ja sano ettei haluu satuttaa luontoo ym. et aina ku se astuu metsaan niin se pyytaa luontoaidilta luvan. sit se sano just etta jos on luonnolle hyva niin luonto on itelle hyva. eika sille oo ikina tapahtunu mitaan eika mikaan oo pistany vaikka kaveleeki ilman kenkia. mutta tottahan toi on mita se sano :) no istuttiin siina nuotiolla sitte ja se puhu siina just. sit se kysy naista pinkeista delfiineista etta ku oltiin niita kattomas ja nain. ja just niista pinkeista delfiineista on ihan kauheena sellasia taruja siella amazonissa. niin taa mies sano etta ennen niiden kanssa sai uida mutta nyt ei enaan sen takia koska ne on vaarallisia naisille. se sano etta 18 v sitte se oli ollu kalastamassa. tai siis vetamassa sen verkot sietla ylos. no sitte sellanen delfiini oli syony kaikki sen kalat siita. ja se mies sano et se oli nalissaan ja tuli vihaseks ja oli tappanu sen delfiinin! no sit se delfiini oli tehny jonku taian. ja siis sen vaimo oli just sillon raskaana. niin sen tytto oli syntyny sellanen kuoppa paassa niinku delfiineilla on se kuoppa jolla ne hengittaa.... -.- ja sitte joskus ku se oli sen tyton kanssa oli kalastamassa ja sit se tytto oli yhtakkia sanonu sille etta se ei voi enaan kalastaa etta se lahtee ku joku kutsuu sita. sit se mies oli nahny sellasen delfiinin siina lahella ja nyt se ei enaan paasta sita tyttoo 6 jalkeen joelle. :P mut se taru menee silleen etta yolla ku on tayskuu niin sellanen delfiini muuttaa ittensa komeeks mieheks ja vie kaikki kylan naiset ja saattaa ne raskaaks ja nai... mut se on kuulemma oikeesti silleen et siella amaonissa monissa kylissa on tapana etta isa vie tyttaren neitsyyden ja sit et jotku on tullu siita raskaaks ja ne on keksiny tollasen! :S
Ja sit viel taa mies lopuks sanoo tytoille ennen ku mentiin nukkuun etta jos joku kutsuu teita yolla lahtemaan hanen mukaan etta alkaa nousko koska se joku vie meiat johonki joka ei oo taivas eika helvetti eika sielta oo tulemista takas...en yhtaan tiia mita hittoo se tarkotti mutta olin jo niin ottamassa mun riippumaton ja lahtemassa takas coximiin :D ja sitte se opas viela sano etta pliis kattokaa mihin te astutte ku taalla on tarantelloja ja skorpiooneja.... :D

MUT joo sit seuraavana paivana mul oli taas vahan huono olo enka oikee tehny mitaa naa muut meni kanooteilla ja meni kaveleen viidakkoo ja nain en oikee tiia msita jain paitsi mut :D tassa oli tata retkee silleen suurinpiirtein tapahtu kylla kaikkee muutaki mut ei ny just tuu mielee! :D ja kuviahan ette tuu nakemaan koska joku polli mun kameran! :D luulen etta joku sielta pikku kylasta polli sen ku oli samana paivana pollitty yhen toisenki tyton kamera. myos mun isapuoli sano etta siella on niista kylista sellasia pikkukanootteja joss on pienii poikii ja sillon ku laiva nayttaa tyhjalta niin ne kiipee sinne ja ottaa mita saa ja on kuulemma niin huomaamattomia. mut ei voi mtn :D oli kyllniin hyvii kuvii! :S pakko ostaa uus kamera taalta et saan otettuu kuviii coximista! :D vahan outoo ku en ollu suomes ku suomi voitti jaakiekossa mutta voin sanoo etta olin sillon amazonissa! :D heheheheh

keskiviikko 11. toukokuuta 2011

voi v......

OIKEESTI oon nyt lauantaina lahossa amazoniin eika mulla oo mtn malariaa ehkasevia laakkeita... ois pitany tuoda ne suomesta niinku naa mun muut viisaat kanssatoverini mutta en mina :D sain kylla yksityislaakarilta reseptin niihin laakkeisin ja oon rampannu kaiken maailman terveyskeskuksissa ja joka ikisessa apteekissa kayny niin tulee vaan jotain vastauksia ´´ei tata laaketta oo olemassakaan´´ tai ´´en kylla oo ikina kuullu mistaan malariaa ehkasevasta laakkeesta´´... oikeesti naa laakaritkaan ei tiia mistaan mitaan! oon kayny jo vaikka kella.. ja toiki japykka joka sano et sita laaketta ei oo olemassakaan olin vaan silleen etta jaa mulla on kylla resepti tassa nain etta luulis sen olevan mut naa on niin aaseja oikeesti!! ja ku taalla tapahtuu niin hitaasti kaikki... soitin joskus 3 viikkoo sitte laakarilla ja se aina sano jotain syita et oli matkustamassa ym ja hankkii sen seuraavalle viikolle ja sillee ja sain sen nyt viimeviikolla eika taalla koko mun osavaltiossa oo kuulemma sita laaketta eik oo enaa aikaa hankkii muualta... siis oikeesti!! mulle tuli tahan tallane kulttuurishokki numero 2. tai ehk kymmenes kulttuurishokki.. viel ku menin sairaalaan kyseleen sita laaketta niin sellanen nainen siella sano et joo ei oo tata laaketta mutta anto jotain laakkeiden nimia joilla on sama vaikutus. sit menin apteekkiin ja se mies oli ihan ymmallaan niista laakkeista ku se sano et yks oli jonku malarian parannukseen jo ku on se malaria, sitte toinen oli johonki epilepsiaan jne... ei voi laakareihinkaan kylla luottaa taalla :D nyt sain yhelta apteekkarilta vinkin yhesta vitamiinista joka on tarkotettu maksalle et se haisee pahalle veressa et hyttyset ei tuu imemaan.. ja se sano et siit ei tapahu mitaan jos ottaa vaan 9 paivaa niinku mina (toivottavasti) ainaki ku otin sen laakken tanaan ja jos se haju on samanlainen ku sen maku niin hyiii :D ei auta muu ku hyttysmyrkkyja vaan suihkutella. et kivaaa matkaa mulle...

keskiviikko 4. toukokuuta 2011

talvi!!!

Jooh sita vaan etta tanne on tulossa talvi ja taalla on joku noin 15 astetta ollu 2 edellista paivaaa... suomessahan se on jo kesaa mutt taalla ei oo talossa kunnon ovia eika ikkunoita niin sisalla on ehka jopa kylmempi kun ulkona ja meian suihkusta ei tuu lamminta vetta! :) ei oo siis ikina tullukkaan mut ei se ennen oo haitannu ku on ollu kuuma mutta nyt on tosi kiva aamulla ku on muutenki jo kylma niin menna viela jaakylmaan suihkuun. kylla heraa kivasti!! :D ja nyt meian aiti eilen illalla lammitti mulle hellalla kattilallisen vetta ja sitte siihen sekaan jaakylmaa vetta ja ampariin ja siita kauhalla paalle niinku ennenvanhaan! 8) ihan tulee suomen mokkielama mieleen tasta.. sauna vaan puuttuu kylla!! khyl taa koyhan elama on vaan tallasta! :D onpas sitten luksusta suomessa ku suihkusta tulee lamminta vetta! =DD ....tanaan oli yhen opettajan synttarit ja eilen meian luokka paatti etta pidetaan sille synttarit sen tunnilla ja kaikki toi jotain sinne oli hirveesti ruokaa ja juomaa siell vahan oli kivaa! en kylla oo kuullu etta suomalaiset oppilaat keksis jotain tollasta!! :D

perjantai 29. huhtikuuta 2011

paasiainen

noniiihh jouluna ei ollu yhtaan suklaata niinku suomess se tuli nyt paasiaisena. taal on tapana antaa toisille sellasia jattilaissuklaamunia. Ne on sika kalliita tai siis kalliita tanne maksaa varmaan joku noin 10 euroo sellane iso :D mut sit paatettiin mun kaverin kanssa ite teha niita ku tuli halvemmaks. se oli tosi kivaa teha niita! ja naa suklaat on niin hyvia ku ne on keksiny laittaa kaikkee hedelmaa niinku passionhedelmaa ja kookosta sen suklaan sisaan. sit sen munan sisalla on viela sellasia konvehteja! tein niita mun kaverin kanssa varmaan joku 3tuntii en ees kesta suklaan hajuu mun nenassa..... :D niista tuli ihan hienoja verrattuna siihen et tein ekaa kertaa. mun perhe kyll tykkas kauheena ku olin ite tehny heeh :D sain itekki munia perheelta ja kavereilta!.. ei taalla sen enempaa mitaan paasiaistraditioita ollu muutaku etta perjantaina ei pitas syoda lihaa ja se perus ruoka on riisia ja yhta kalaa jonka nimi on bacalhao tai joku tollanen en oo viel muistanu kattoo sita suomeks mut se tulee kuulemma jostain norjasta tai portugalista tai en tiia mista... :D ja katolilaisilla on monilla sellanen etta ne on 40 paivaa ilman lihaa yleensa. mutta jotku kuulemma tekee sen etta on ilman suklaata tai limsaa tai jotain tollasta. se kala oli ihan hyvaa tuntuu et oon ennenki syony ehka sita! ja sitte lauantaina meilla oli yhet haat! en kyl tienny kenen haat ne oli mut talla kertaa mulla oli kutsu sinne koska meian perhe oli kutsuttu niin maki menin sitte :D mutta taalla tulee haihin aina jotain tuntemattomia! se oli hieno se haapaikka mut hirveen huonosti jarjestetty ku morsian oli ainaki tunti ja puol myohassa ja sitte illallinen oli joskus puolen yon aikaan sit kaiki oli ollu siella ihan nalissaan (esim. mina) ja sit monet lahti jo sielta sen seremonian jalkeen ku se viivasty niin paljo se morsian! ja sitte istuttiin vissiin morsiamen puolella siella. se vihkiminen oli siis siina samassa salissa ku juhlat oli. ja sitte sen seremonian jalkeen morsiammen vahnemmat tuli katteleen kaikkii ja kiittaan et tuli ja nai. naa haat oli vahan kalliimmat ku ne missa olin aikasemmin. koyhat jarjestaa vaan jonku sellasen lounaan mut naa oli ihan sellaset suht bileet jo :D siella oli monet naiset ihan iltapuvuilla. sitte se oli arsyttavaa ku niilla oli hirveena naita niinku kummeja... en oikee ymmartany sita juttuu ei ne oo mtn bestmaneja niinku suomessa vaan oli ainaki kymmenen paria morsiamen ja sulhasen puolelta jotain ihme kummeja. ja ne oli siis sellasia et ei ollu naisia morsiemmen puolelta ja miehia sulhasen vaan molempien puolelta oli aina 10 semmosta paria jossa oli mies ja nainen. en tiia oliko ne naimisissa ne parit mut en tiia mita ne siina teki :D en oikee ymmartany pitaa viel kysyy joltain. hahahahah :D

mulla tassa alkaa olla 2 kk aikaa taalla ennen ku lahen! on kylla niin ristiriitaset tunteet. :d oon jo ruvennu henkisesti valmisteleen itteeni etta lahen koht ettei se tuu ihan yllarina. :D oon kylla silti ihan paniikissa ja joskus meen nukkuun 4 aamulla ja heraan 7 aamulla ja nousen ylos koska en saa enaa nukuttuu ku rupeen heti aatteleen etta mita maa taalla nukun etta mul on niin vahan aikaa! nukun sit suomessa mut toivottavasti en saa mitaan burn outia taalla hahah :D onneks koulussa pystyy nukkua!!! mut meen nyt viikonlopun viettoon hauskaa vappuu kaikillee!! :) <3 <3

keskiviikko 13. huhtikuuta 2011

Voi huhhuuh nyt on taas tapahtunu kaikkee hupsuu! :D voin kertoo viime viikosta ku taalla coximissa oli rodeo! siis niin siistia niin SIISTIAA!!:D oikeesti rakastuin siihen. luulin et mua rupee tyyliin itkettaan siella ku se on niin rajuu ja oon niin herkka mut ei mtn! se on just niin jannaa ja aina vaan jannempaa ku se ratsastaja tippuu siihen sonnin viereen ja se sonni rupee puskeen sita ja hypiin sen paalla hahaha! itepahan menee sinne. ois ollu siistia juosta siella niiden mukana huuhahah :D mun mielesta noi sonnit oli ihan kauheen isoja jo mut yks mun kaveri on yhesta toisesta osavaltiosta paranasta ja siel on kuulemma tosi iso se rodeo. ( rodeo on siis joka vuosi. taalla coximissaki) ja se sano etta sen paranan rodeolla ei oo mitaan tekemista tan coximin rodeon kanssa etta ne haratki on 3 kertaa isompia ja kaikki on niin isoo ja on kauhee show nain. SInne SIIS! :D ja siita rodeosta maksimi aika on 8 sekuntia siella haran selassa ja sitte saa jo hypata pois ja pisteet tulee aina siita et kenen sonni pyorii ja hyppii eniten.. ja eniten pisteita saanu voittaa. :D taalla oli palkintona 2000 realia. jossain isomissa saattaa olla joku rekka-auto joka on taynna jotain tai jotain tollasia palkintoja :D ja niilla oli kaikilla cow boy asut ja sellaset bootsit ja kaikilla katsojillaki oli :D tosi hienoo!!!!

sitte yks vklppu taalla oli sellanen katolilaisten juhla se oli vahan niinku joku festarin tyyppinen. olin just yhen mun kaverin kanssa menossa ohi ku se juhla oli alkamassa. se alko silleen etta ne kavelee kaupungissa kynttiloiden kanssa ja on jotain musiikkia ja sit ne menee siita kirkkoon. sanoin heti sille mun kaverille vivianille etta haluun menna tonne ja mentiin kaveleen sinne niitten kanssa :D se oli kyl tosi kaunista! mut siis me ei jaaty sinne kirkkoon ku meian piti menna omaan kirkkoon. kayny siis babtisti kirkossa taalla. ja oisin niin halunnu jaada sinne ja sit vivian sano etta se vie mut sinne mutta mun aiti kuulemma suuttuu jos meen katolilaiseen juhlaan. no mut sit kuitenki sanoin mun aitille ja se vaan etta eiko viviania haveta yhtaan ku se vie mua sinne ja nai :O ku katolilaisilla on niita ´´pyhia´´ ja on patsaita ja kuvia kirkossa ja ne vissiin periaatteessa palvoo niita ja raamatussa sanotaan etta ei sais palvoo ketaan muuta ku jumalaa. ja naa jotku ´´pyhat´´ on kuulemma demoneita toisten kirkkojen mielesta niin ne ei kay missaan katolilaisten juhlissa. joku jopa sen juhlan jalkeen sano mulle etta jos syon niiden katotilaisten ruokia niin tuun sairaaks. :D olin kylla jo syony niita eika tullu mitaan mahatautia :D ja sanoin ihan suoraan etta en usko tallasiin ja naa ei vissiin tykkaa luterilaisistakaan ku luterilaisten kirkoissa on kuvia enkeleista ja ei sais olla. mut ihan sama se mulle on siis mulle ei oo mitaan valia missa kirkossa kayn. :D ja viela meian kirkon pastori oli ottanu vivianin johonki huoneeseen puhutteluun vihasena siita ku se oli vieny mut sinne mut ne ei ymmarra et haluun naha kaiken mita taalla on. taalla on sellasiaki kirkkoja jossa on jotain demoneja etta siella eessa seisoo jotain ihmisia ja demonit ottaa ne ja sit ne kuulemma puhuu kaikkia kielia ja sillee. haluun niin menna sellaseen! :D vivian sano et se vie mut. mut meian aiti ei tuu tykkaamaan haha :D ja viela joku viikko sen jalkeen meian kirkon pastori sano et se haluu jutella mun kanssa ennen ku lahen suomeen uskonnosta ja nain ja kysy multa etta oonko varma et paasenko taivaaseen ja pelkaanko kuolemaa ja nain. :D ei kyl mitenkaa ihan hirveena hotsita joku pastorin puhelu mut oon kaikkeen muuhunki suhtautunu silleen et kaikkee voi kokoeilla niin kai tahanki sit voi! :D

mutta taas eilen tapahtu jotain niin kummaa!! :D mulla oli joku kaks viikkoo sitte joku ihme virtsatulehus joka on taalla ihan normaalia ku pitas juoda hirveena vetta ja nain. ( ei oo siis tarkotus kirjottaa tanne msitaan tulehduksista mutku taa kuuluu tahan juttuun hahahah :D) sit soin siihen antibiootit ja se lahti. ja sit eilen musta tuntu et olin tullu uudestaan kipeeks. sit tulin koulusta kotiin ja kerroin mun aitille niin sehan oli sita mielta etta jumala yrittaa sanoo mulle jotain talla pissatulehuksella. sit se luki mulle jonku patkan raamatusta ja viittas jotenki tahan mun kaveriin vivianiin ku kayn sen kans aina ulkona ja mun aiti on jo ollu kauan mustasukkanen siita ja se kokoajan yrittaa keksii kaikkia vikoja siita, sanoo ettei silla oo rajoja ym. vaik se vivian on tosi hyva tyyppi ja tunnen sen hyvin ja kylla ma iteki osaan kattoo et kenen kans liikun ja nain. no mut kuitenki. se sano etta ma vien sut ´´missionaria´´ :n luo. luulin et se on joku sama sana ku enkuks ´´missionary´´ joka on tullu jostain muualta kertoon jeesuksesta niille jotka ei tiia. mun aiti sano et se kuulemma rukoilee mun puolesta sit.. olin vaan jo siina vaiheessa etta jaaha lahetaan sitte :D luulin et mennaan jonku naisen luo ja kerrotaan mika mulla on ja se rukoilee mun puolesta ja se on sit siina mut eeei ei ei .... mentiin johokni ihme paikkaan joka oli ihan valkonen kaikki tuolit ja kaikki. siella oli sellanen pyyleva muija siella alttarilla ja sit se siina istu mun eteen ja otti vaan jonku sivun raamatusta ja siihen mihin se katto se oli ninku viesti jumalalta mulle. ja se sano mulle nain et jumala sano sille etta mun pitas kayda enemman kirkossa ja palvoo jumalaa ja nain. ja taa oli tallanen muija joka nakee nakyja niinku jumalalta kuulemma.... :D ja sit se sano etta se sai sellasen kuvan musta et oon hermostunu kokoajan. sit mun aiti sano et ei janna kylla ainakaan vaikuta et se ois hermostunu. sit se seuraavaks katto mua ja sano etta se sai nayn etta mun suu oli turvonnu. ja se sano et usein se tarkottaa sita etta taa ihminen jonka suu on turvonnu et se puhuu liikaa. oikeesti mua rupes jotenki siina vaiheessa pelottaan niin paljo et pidattelin vaan itkuu siella! :D sitte se siina lopuks pisti jotain oljyy mun otsaan ja paino mun silmia sen peukaloilla ja huusi jonku rukouksen siina ja viela sano siita mun infektiosta jotain et se parantaa sen nyt ja nai... ja se siina jotain jutteli mun aitin kanssa ja saarnas sille siite ku se asuu mun isapuolen kanssa vaikka ne ei oo naimisissa ja sano et sen pitaa menna sen kans naimisiin etta lopettaa tan synnintekemisen ja nai! ja sit se viela kysy multa etta tunnenko jotain etta onko mulla jotain sanottavaa ja katto mua sen tuomitsevalla katseella :D olin siina vaiheessa niin jarkyttyny viela et saonin et tuun vaikka myohemmin uudestaan mutta sinne en kylla mee enaa ikina! eilen olin viel ihan jarkyttyny mut tanaan mua naurattaa jo... oli siinaki kokemus. ja mun host aiti viel sano mulle tanaan etta et tainny tykata siita naisesta ja sanoin et joo en et sehan sano kaiken ihan vaarinki et ihan lapinakyva! sit se sano et ehka se silla turvonneella suulla tarkotti tota mun infektiota sit sanoin sille suoraan etta ei se muija mitaan nahny et sehan on ihan hullu se muija! :D mun aiti vaan nauro ja mun isapuoli oli ihan samaa mielta hahah :D kerroin mun isommalle siskolle tosta et sen aiti vei mut sinne ja se oli vahan pahoillaan siita. se ei oo ikina suostunu meneen sen luo etta se on joskus sen aitin kyydissa ollu ja jaany sinne ulos toiselle puolelle tieta ja kuullu ku se nainen huutaa siella :D toi mun aiti on aika fanaattinen ja mun isompi sisko sano et tosta mun pikkusiskosta on tulossa ihan samanlainen. toi mun pikkusisko tekee ihan kaiken mita aiti sanoo ja seuraa sen perassa mut toi mun isosisko on vahan kapinallisempi niin siita ei oo tullu mitaan fanaattista ja se sano jo et se on vahan huolissaan pikkusiskosta ku siit on tulossa samanlainen... tasta huomaa et kannattaa olla vahan kapinallinen heheheh :D mut siis kylla ma uskon jumalaan ja etta tollasia ihmisia onki olemassa varmasti jotka osaa rukoille mut taalta coximista ei ainakaan sellasta loydy ja se on ihan varma!! :D

tiistai 15. maaliskuuta 2011

heloou!

Ja Riosta elavana takaisin! :) on taas hetki vierahtany tassa siita ku oon kirjottanu tanne :D varmaan ootte meian aitin facebookista lukenu kaikkee mita tehtiin siella niin mun ei tartte valttamatta niita kirjottaa hehehhehe ;) harmi ku oli niin vahan aikaa.niilla jai vaikka mita herkkuja viela maistamatta! :D taalla ei oo ikina satanu ees 2 paivaa perakkain niin nyt taalla sato koko viikon! toi tan meian kaupungin joki nous niin paljo etta ne jotka asu siina lahella niin niiden piti lahtee pois taloista. mutta kylla se nyt jo on laskenu. mut taalla oli satanu koko karnevaalit harmi vaan. riossa ei onneks satanu niin paljon. oli siella kylla aika makeeta!!! :D ei todellakaan sellasta mita puhuttiin ku kaikki sano et pitaa suunnilleen luotiliiveilla lahtee sinne mut ei tod :D mutta toi mun siskon poikakaveri sanoki et kaikki sanoo et muka carnavaaleilla siella on vaarallista vaikka sillon siella just ei oo ku on joka puolella poliiseja vahtimassa ja ihmisia kaduilla et oikeestaan siella on sillon ku ei oo ku ei oo niin paljoo ihmsia aina kaduilla niin tapahtuu kaikenlaista. jai kaymatta favelassa mutta meen sitte sellaseen joskus ku meen uudestaan sinne :D ja oli hienoo kattoo niita sambakouluja siella kannattaa kayda ainaki kerran elamassa kattomas ne! :d mutta copacabana oliki ihan normaali ranta! :O hehe

Kotimatkalla mun piti lentaa riosta sao paoloon ja campo grandeen. sit se riosta sao paoloon kone oli 2 tuntia myohassa ja mietein etta en kerkee vaihtaa siihen koneeseen sao paolossa ja sitte mun saldo loppu enka ees pystyny ilmottaan kellekaan etta oisin vissiin tullu myohassa ja siella lentokentalla ei ollu mitaan mista ostaa saldoo. :D meinas vahan ruveta stressaamaan se tilanne mut sit vaan aattelin etta ihan turhaa sita stressata et kylla kaikki jarjestyy nii yllattaen se oliki sama kone joka sit lensi sinne campo grandeen ja paasin ihan hyvin sinne campo grandeen. :D olin siella campo grandessa 12 aikaan yolla. olin jo sopinu etta yks mun kaveri joka asuu siella tulee hakeen mua ja meen sen luo yota. sitte se siella lentokentalla ilmotti etta me lahetaan nyt juhlimaan ja mentiin sitte sen kaverin luo. laitoin siella meikit vaan ja vaihoin vaatteet ja sitte lahettiin johonki sellaseen baariin tai klubiin jossa oli electronista musiikkia. taalla coximissa ei oo yhtaan sellasta baaria taal on vaan country musiikkia xD en oikee sillee hirveesti tykanny olla siella en tiia oonko sit tottunu tohon country musiikkiin jo :D mut oli siella ihan kivaa oltiin siella johonki aamuun asti ja sitte mentiin sen mun kaverin kaverin luo nukkumaan. sit herattiin joskus 12 aikaan ja mentiin sitte ravintolaan syomaan! :) olin niinku samoilla meikeilla ja mekolla ja mentiin sinne syomaan. ehka ei ois kannattan tata kirjottaa mut musta tuntu et naytin ihan joltain prostituutilta ja mua niin havetti menna sinne hyi hahahahah :D
sen jalkeen vasta paasin suihkuun ku oltiin kayty syomassa! ja taallahan kaydaan suihkussa ainaki 5 kertaa paivassa ja oon ihan tottunu siihen ja nyt kylla allotti tosi paljon! mun pitaa vierottaa itteni tasta suihkunkaynnista sitte ku tuun suomeen ku eihan siella voi nain paljo kayda suihkussa! :D lahin sitte viiden aikaan tanne coximiin ajamaan ja oli tosi kiva tulla kotiin! :d valvoin viela samana iltana 1 ku kaveri tuli kaymaan meilla ja sit nukuin koko seuraavan paivan koulussa! :D en ikina suomessa oo varmaan nukkunu koulussa mut taalla mua nukuttaa niin hyvin koulussa en tiia johtuuko se ilmastoinnista vai mista xD mut siis en ma oo ainoo ku taal nukkuu kyl kaikki muutki! ja ku toi on tollanen yksityinen koulu niin ne ei ikina rehtorit ym valita oppilaista vanhemmille ku se on vahan niinku niin etta ku ne vanhemmat maksaa niin lapset on koulun ongelma :D kylla mulleki siella koulussa ollaan joskus valitettu ja se yks arsyttava nainen sano jotain et se soittaa mun host aitille ku istun luokan takana. mut nyt ku mun host aiti oli kayny siella niin ne oli kehunu mut ihan maasta taivaaseen miten ihana oon ja kayttaydyn niin hyvin! :D .... mutt taa oli vaan tallanen pikku paivitys ku taal on taas kaikenlaista draamaa. joku hullu muija lahettelee mun aitille viesteja etta mun isapuoli pettaa sita :O vaikka se ei kylla oo totta ja se vaan kokoajan lahettelee jotain eika mun aiti tiia kuka se on niin lupasin sen kans menna poliisiasemalle nytte :D et heippa toivottavasti oli kivat karnevaalit suomessaki!!! ;)

PS oltiin vierailemassa yhella maatilan tapasella sit siella oli yks vahan vanhempi nainen ja se siina katteli ku puhuttiin suomee sit se sano '' voi etta ku teian kieli on niin vaikee. sitte osotti inesta ja sano etta: kattokaa nyt etta miten tuo tytto karsii ku se joutuu naamallaki elehtimaan etta sita ymmarretaan!'' AHAHAHAHHAAHAHAHAHAHAH

maanantai 31. tammikuuta 2011

olááá

Nyt hirveella vauhilla pakko kirjottaa ku mul ei oo paljo aikaa tassa :D kaikki rahat loppunu mul on enaan 1 reali jaljella niin pitaa niinku puolessa tunnissa selittaa taalta kuukausien takaa! :D vitsi tan mun host aitin piti tulla tekeen tanne lan houseen mulle joku saakelin tili ku ei saa enaa alle 18 vuotiaat kayda ilman huoltajan lupaa siis voi jumall.... pitaa kaikki teha taalla niin vaikeeks! nojoo mutta siis en oo varmaan mun uudesta vuodesta kertonu :d

oli elamani tylsin uusvuos! oisin halunnu jaada tanne coximiin viettaan uuttavuotta kavereiden kans ja silleen mut nailla oli suunnitelmissa et mina ja mun siskot lahetaan douradokseen viettaan uus vuos. siella asuu naiden isa ja isovanhemmat ja muitaki sukulaisia. sit ku naa mun siskot oli ihan lahossa nii en sit kehannu sanoo etta haluisin jaada tanne. mun isosisko meni sinne jo aikasemmin ja sitte mentiin paripaivaa myohemmin mun pikkusiskon marian kanssa sinne. Siis oikeesti mariaa pelottaa ihan kaikki maholliset asiat! :D ja ku ei se ikina oo matkustanu yksin mihinkaan ees bussilla tai mitaan vaikka se on jo 12. silla oli jo maha sekasin ennen matkaa ja se stressas kaikesta ja nai... ja sitte viela siella bussissa ku toi meian aiti tuli laittaa meian laukkuja sinne hyllyyn niin maria kysy etta osaanko ottaa ne sielta hyllysta pois? :D olin vaan etta ei muutaku otat vaan ku mua rupes valilla niin v*tuttaan ku se oli niin avuton! XD mut siis en ma sita sille nayttany hehehe. :D se muuten kysy multa ennen matkaa etta aionko ottaa tyynyn mukaan. sitte sanoin et en ma ehka et aikooko se niin se sano et se ottaa ku siella niiden isovanhemmilla ei oo tyynyja :D olin vaan etta jjooh no vois kai sita sitte ottaa. ja oli jo jonkulainen kuva et minkalainen se niiden talo tulee olemaan sitte :D mut oikeesti oon niin huomannu et mua ei enaa jarkyta mikaan! siis taalla on niin sellasia taloja jotka nayttaa ihan joltain slummitaloilta enka ees huomaa sita enaan vaikka oonki niissa yota ja silleen :D


noh mut jokatapauksessa mentiin sitt sinne. ja paivaa ennen uuttavuotta taa mun ikanen sisko Ana ilmotti et se lahtee yhteen toiseen kaupunkiin viettaan uuttavuotta sen serkun kanssa...sit jain mun pikkusiskon kanssa naiden mummulle ja papalle viettaan uuttavuotta... mentiin jonku taloon viettaan sita en tienny yhtaan kenen talo se oli. siell oli ruokana jotain hernekeiton nakosta joka maistu lihakeitolta :DD sit siella istuttiin ja katottiin telkkaria ku tuli kaikista riosta ja sao paolosta sun muista ja raketteja naytettiin ja olin niin masentunu oikeesti! sitte tuli kauheen ikava kavereita ja perhetta ja talleen oli siis ihan kamalaa!!!!! olin nii oottanu uuttavuotta taalla ja se ois ollu taalla coximissa niin hyva! olin kylla ihan vihasena sen jalkeen mut oon nyt nain kuukauden jalkeen paassyt yli tasta kamaluudesta mika tapahtui :D

mutta siis en oikeen mitenkaan hirveena tykanny olla siella ku oon tottunu etta taalla on niin paljo tekemista ja sitte ku siella ei ollu mitaan tekemista, istuttiin vaan koneella kokoajan. sit olin niin stressaantunu siella ku halusin lahtee kotiin ku taalla oli sellasia kavereita jotka ei asu taalla coximissa ja ne oli lomalla taalla niin halusin naha niita. mutta oltiin siella joku viikko kuitenki:D ainut asia mika siella piristi mua oli naiden mun siskojen serkku louisa. sita sanotaan luluks. se oli kylla niin hupaisa oikeesti! se asu sellasella tosi huonolla alueella ja niiden perhe on aika koyha. pyysin sita viemaan mut sinne sen asuin alueelle ku mua niin kiehtoo kaikki tollaset :D sit se vei mut sinne ja naytti niiden talon jossa oli kolme huonetta :D se vaan aina vitsaili et se asuu ghetossa ja se vaan et se tykkaa asua siella ku siella on niin jannaa xD ei siella mitenkaan kauheen vaarallista oo et se sano et joskus ku siella on paljo huumeiden kayttajia et oisin ne vaan kokeilee aseita ja ammuskelee siella ja nai. mut kylla ku kaveltiin siella niin se lulu tunsi kaikki ja moikkaili kaikkia ja ihan normaaleilta ihmisilta ne vaikutti. joskus oli kuulemma joku mies ammuttu siella ja heitetty sinne lahella olevaan metsaan ja sitte koko naapurusto oli ettimassa sita ruumista ja ne oli sitte loytanykki sen! :O sen veliki oli muuten jo vankilassa ku se oli ryostany jonku timanttikaupan! mutta se vissiin paasee pois tana vuonna. mut silleen ei se mitenkaan hirveen vaaralliselta paikalta vaikuttanu. vaikka kylla huomas etta ne oli aika koyhia ja silla lulullaki oli just sellaset vahan koyhan nakoset vaatteet mut se oli kuitenki just sellanen ilonen persoona ja tosi hyva huumorintaju! :D

noh mut kuitenki oltiin joku viikko siella ja halusin lahtee tiistaina mut maria sai mut jotenki jaamaan keskiviikkoon sinne. sanoin sille etta se vois kylla ihan hyvin jaada ja tulla myohemmin ku se ei naa sen isaa usein ja nain mut se ei uskalla matkustaa yksin ees bussilla. olin siis muutenki tosi stressaantunu siella olosta ku siella niiden isovanhempien luona asu yks niiden serkku 4v joka rikko mun MACin meikkipensselin! :( ja se aina meni sinne mun huoneeseen ja mua aina niin pelotti etta mita se ottaa multa ja nain. :D no sit tuli keskiviikko ja aamulla maria sano et meian pitaa oottaa niiden isaa etta se tulee ja vie meiat pussiasemalle... no sitte ootettiin 1 asti ja niiden isa tuli ja ilmotti etta se ei voi vieda meita. maria ei ollu ees kysyny silta etta voiko se vieda. sit maria sano et ootetaan sen setaa et se vie meiat. ma sanoin etta ma en oota enaa ketaan ku kohta ei oo enaa bussilippuja et mennaan bussilla bussiasemalle mutta mariaa pelotti menna matkalaukkujen kanssa bussilla siella niin se ei halunnu menna. site siina vaiteltiin jonku aikaa etta ootetaanko vai mennaanko bussilla ja sit se sen seta kerkeski jo tulla ja vei meiat sinne bussiasemalle. siis taalla on niin raivostuttavaa matkustaa bussilla! siis se pussiasema on taynna sellasia kioskeja. ne kioskit on niinku erimerkkisilta busseilta ja jotku on halvempia jotku kalliimpia riippuen merkista jne... piti jokaiselta kioskilta sit kysya erikseen etta meneeko busseja coximiin. no sitte ei tietenkaan menny suoraan vaan oli silleen etta pitais yhessa toisessa kaupungissa vaihtaa sita bussia. no mariahan ei tietenkaan halunnu menna sillalailla se sano syyks sen etta se viivastyy niin paljo et siella on tylsaa oottaa ym. mut oikeesti sita vaan pelotti. sanoin sille etta minahan lahen taalta tanaan ja se on ihan varma etta se voi jaada sinne jos haluaa! tiian et olin vahan inhottava sille ja pyysinki silta sit anteeks myohemmin. no mut maria sit lopuks suostu ja sit paastiin coximiin thanks god ja olin ihan onneissani! :D

noh sitte ku tultiin tanne ja menin sitte kaymaan sen toisen vaihtarin luona ku sen veli asuu toisessa kaupungissa ja se oli nyt lomaks tullu tanne niin menin sita kattoon. sen aiti oli yhtakkia silleen etta janna lahetaan rannalle! sit luulin et se vitsailee ja olin silleen etta joo lahetaan vaan:D sit se vaan etta eiku oikeesti niilla on paikka autossa ja etta jos maksan bensoja jne et voin lahtee mukaan. lahin sitte niiden mukaan sinne ja mentiin ensin niiden isovanhempien luo yota. sinne oli 10h automatka ja sitte sielta viela joku 7h matka rannalle. neki meni niin hujauksessa!!! oon niin tottunu nyt tahan et taalla on niin isot valimatkat. istuin sen toisen vaihtarin siskon kanssa samassa autossa ja se rupes ihan kiljuun ku se naki meren ku se ei ollu nahny pitkaan aikaan ja ma siina kiljuin sen mukana ja esitin et olin ihan intona hahahahah 8D vaik ei se niin ihmeellista ollu!! :D siis ma rupesin kuulkaa niin arvostaan kanarian saaria! siis toi ranta oli kaunis mut siella ei ollu MITAAN tekemista. se kaupunki oli niin ruma sinne ei ollu laitettu mitaan mihin lahtee ulos ja tosi vahan ravintoloita ja neki sika kalliita. mentiin yhtena iltana ulos syomaan. oltiin siella viikko ja en kyllakaan ois jaksanu enempaa olla. :D ja tuli bensarahat maksaan ihan sikana, varmaan ois lentokone ollu halvempi!

Tulin vaan niin entista enemman tyytyvaiseks mun perheeseen! ku noi on aika rikkaita niin noi lapset on mun mielesta vahan sellasia huonotapasia ja hemmoteltuja ja nain.... ja oikeesti te ette usko mita niiden isa sano yks ilta! se sano tallalailla etta tuolla rannalla oli vaan rumia laskeja naisia sen takia koska kaikki naiset nykyaan keskittyy opiskelemiseen, toihin ja itsenaisyyteen eika huolehi ittestaan. ja sitte etta ne menee miesten kanssa naimisiin jotka haluaa niiden naisten rahat.etta niiden pitas huolehtia ittestaan etta sais hyvan miehen jolla on hyva ammatti ym. ja taa tan vaimo oli ihan samaa mielta siina ja ja sano etta nainen ei voi olla samaan aikaan hyva aiti, vaimo ja teha toita.. ja se sano etta mieti etta jos se vaimo tekee toita ja ku mies tulee kotiin niin siella on sekasotkunen talo, stressaantunu vasyny nainen eika oo mitaan hyvaa syotavaa miehelle.... ja se niiden isa viela kehtas sanoo mulle etta ala janna rupee tollaseks. siis voi HERRANJUMALA miten mua raivostutti oikeesti!!!! ja se viela kysy etta eiko olekin nain ja sanoin sille suoraan etta mun on parempi nyt pysya vaan ihan hiljaa :D menin niinku toiseen huoneeseen etta sain hengitettya ja purattua mun raivon siella ja sit mua rupes ihan naurattaan ku olin niin raivoissani!! : D mut niinku oikeesti!!! on seki hienoa etta nainen jaa kotiin huolehtimaan lapsista ja nain mutta taa mies puhu niinku naisten pitas elaa miesten takia! ja ei mitaan kunnioitusta silla naisia kohtaan jotka tekee toita! sen mielesta kaikkien naisten pitais olla tollasia..ja mita toi muijaki meni sanoon etta sekasotkunen talo eika syotavaa ym ku niillaki on kotiapulainen joka tekee kaiken ja toi toinen vaihtari sano et se niiden aiti vaan nukkuu paivat pitkat eika tee mitaan.... siis oon nakojaan myos oppinu olemaan ihan hiljaa taalla ku suomessa olisin varmaan sanonu sille ihan suorat sanat!:D se on parempi ettei rupee vaitteleen kenenkaan kanssa taalla ettei pahota kenenkaan mielta ja ku ihmiset puhuu niin paljo taalla.. sit ku oon kuitenki vaan vierailemassa ja nain. oon kylla valilla taraytelly ihan suoraan mun mielipiteita taalla mutta nyt ihme kylla onnistuin pitamaan sisallani haha :D ja tanaan tulin kotiin ja kerroin tolle mun aitille ihan raivona etta minalaisia ne on ja mun aiti vaan sano etta mun ois pitany sanoo sille suorat sanat tollaselle moukalle haha :D ja sanoinki noille etta rupesin tykkaamaan niista vaan enemman etta kylla toi viikko kaks noiden kanssa menee mutta jos joutuisin asua noin tylsan isan kanssa niin voi hyvane aika ei siita tulis mitaan :p mun isapuoli taalla on sentaan niin hauska vaikka se onki valilla vahan daiju mutta seki on niin mukava! arvostan noita nyt kylla viela entistaki enemman!!! :) mutta nyt tuli taas niin paljo tekstii etten itekaan jaksa lukee naita. lopetan nyt kirjottamisen tanaan tahan hahah :D seuraavaks pistan lisaa kuvia fbhen! :)...heti ku kerkeen. mun pitas ite hankkia lentoliput amazoniin voi huhhuijaaaaa..... mut nyt boa noite!! <3