perjantai 8. lokakuuta 2010

heheheheh mua niin naurattaa ku tulee aina vihasia viesteja mun facebookiin ku en oo kirjottanu tata :D... taalla ei oo mitaan tosi suurta tapahtunu nyt. osaan jo jotenki vahan tata kielta. ainaki paremmin ku alussa. mun host aiti ystavallisesti kutsuu mua blondiks papukaijaks ku toistan aina kaiken mita se sanoo mut en ma voi sille mitaan ku haluun oppia puhumaan :D Taa on ongelma ku jos sanoo etta puhuu vahan portugalia niin naa rupee hopottaan ihan kauheena hirveella vauhdilla eika sitte tajuu enaa mitaan!!!

Mun sisko on ollu nyt viikon sairaalassa ku silla oli infektio naamassa, veressa ja pissassa. en kyl tiia oikee mita se tarkottaa mut kavin kattoo sita sairaalassa niin se oli kylla aika pahan nakonen sillon. Mun pikkusisko muuten kerto et toi sairaala missa se oli, on rakennettu just, se valmistu tana vuonna. et se entinen sairaala oli kuulemma sellanen et siella oli yks iso huone ja sankyja vierekkain ja kaikki oli siella! :O hyi etta! just niinku jostain vanhasta sotaleffasta! onneks toi valmistu nyt ku tulin tanne :D... Mut mun sisko paasi tanaan sielta sairaalasta pois. Ja se siis aina kavi toissa aamusin yhessa leipomossa tassa meian vieressa ja iltasin koulusta. niin nyt sen pomo oli sanonu etta se ei enaa tuu sinne toihin ku se on ollu sairaana tai jotain! :O sai potkut sielta ku se oli sairaana! ei oo niin helppoo taall ku suomessa...:\ Ja sen pomo on viela tosi kiva, ku oltiin mun pikkusiskon kans kahestaan kotona toi viikko ku toi mun host aiti oli mun siskon kans siella sairaalassa (sille ei muuten annettu ylimaarasta sankya vaan sen piti nukkuu tuolissa siella! :O) niin kaytiin sen pomon luona lounaalla monena paivana. Mun piti muuten lahtee koulusta aikasemmin kotiin paivisin ihan vaan sen takii et paasen syomaan lounasta sinne pomolle :´D et on taallaki lounas pyha x]

Taalla On nyt seuraava viikko lomaa... on kai joku pyhan marian paiva tai joku :D varmaan joku vahan niinku syysloma! se ei kyll paljoo lohduta ku ei taa mun perhe mitaan matkustele ku naa on nii koyhii :D nailla ei oo ees sohvaa tvn eessa, sellaset penkit vaan. Mun host aiti sano etta se aikoo ostaa sohvan, mutta mita oon oppinu et kuinka nopeesti asiat taalla tapahtuu niin se ei varmaan oo tulossa sina aikana ku ma oon taalla :D sohva ois kyl kiva! Muuten ku olin siella survival leirilla ja siella oli kaikki Afs vaihtarit tasta mun osavaltiosta, niin niilla kaikilla oli rikkaat perheet. Ne saa niilta viikkorahaa ja niille ostellaan vaatteita ym :D valilla aina unelmoin et asuisin sellasessa talossa missa on uima-allas ( et voisin ottaa aurinkoo ) mut kyl taa mun perhe on niin kiva et en ma toisaalta haluis olla muualla 8)Ja toisaalta oon kylla oppinu miten vahalla oikeesti parjaa. Tuolla meian talossa ei oo paljo mitaan oikeesti!!! yks jatkojohto jota tarvitaan jokapaikassa :D mut kyll sita vaan parjaa. Ja esim. meille kaikille on yks oma pyyhe ja jos ne on pyykissa niin sitte on yks ylimaaranen ja me kaikki siskot kaytetaan sita yhteisena silla aikaa xD Ja siis tuolla meian talossa ei mitenkaan kauheena oo muutenkaan tavaraa. meianki huoneessa vaan sangyt ja kaappi. nyt musta tuntuu etta mun oma huone suomessa on ihan taynna kaikkee kraasaa mita en todellakaan tarvi et sit ku tuun takas niin puolet varmaan lentaa ulos :D ja toi meian talo ei oo niin paha ku jossain missa oon kayny taalla! joissaki on esim vaan jotku sementtilattiat, meilla on sentaan laatat! :D mut kylla ma aina tuun vahan kateelliseks ku meen jonku rikkaan taloon xD mut kyl se menee ohi! mut siita lomasta :D taalla mun kylan ymparilla on sellasia tosi kauniita pienia vesiputouksia, oon nahny kuvii parista. niin mun aiti sano et mennaan yks paiva ainaki sinne mina, se ja mun siskot. Et mennaan uimaan sinne ja syodaan siell :D

Kirkossa oon kayny joka sunnuntai. Se on noin 7 aikaa illalla. Se on ihan eri menoo ku suomes, siella lauletaan kaikkia ilosia lauluja ja tanssitaan vaha ja sillee. kyl siella aina joku saarna on josta en tajuu mitaan. Mietiskelen vaan omia juttuja siella ja joskus innostun lukemaan sanakirjaa hahah :D Ois sunnuntai aamunaki 7 aikaan joku sellanen raamattupiiri. alussa sunnuntaisin mun aiti tuli aina herattaan mua sinne ja sano et lahetaan kirkkoon mut ma vaan kaansin kylkee :D....nyt se aiti ei ikaan ees enaa tuu herattaa mua sinne ku se on tajunnu etten oikee haluu lahtee sunnuntai aamuna mihkaa raamattupiiriin:D alussa aina esitin etten ymmarra mita se sanoo mut nyt se ei enaa toimi! mut kylla ma vielaki joskus esitan etten ymmarra jotain asiaa. se on vaan niin paljo helpompaa :D mun koulussa jotku tytot kysy mua sellasen sience fair juttuun et voinko olla mallina siina niiden projektissa! esitin etten ymmarra ja lahin vaan kaveleen. en haluu olla missaan mallina :´DD Ja toi mun aiti on muuten tosi uskovainen! se yleensa aamulla puol kuuden aikaa pistaa musiikin taysille ja rupee rukoileen aaneen ja joskus se itkeeki. en oikee tiia miten pitas suhtautuu :D en oo tottunu tallaseen!

Aiti kysy et onko taalla paikallisilla jotain outoja tapoja. Ei nyt tuu mieleen muutaku ainaki sellanen et nailla brasilialaisilla on tapana kattoo aina ihmisia paasta varpaisiin. Tai silleen niinku suomessa saatetaan kattoo silleen halveksivasti tai joku mies kattoo jotain naista :D mut taalla se ei tarkota mitaan. kaikki vaan kattoo niin varsinki ensimmaisen kerran ku tapaa ihmisii.

Ja mulla on kylla kotiintuloajat -.- oon jotunu tulla kymmenelta kotiin alussa, mut nyt se on jo muuttunu yhteentoista! :D mua kyrsii ku toi mun ikanen sisko saa huidella missa haluu millon haluu. jos oon sen kans sunnuntaina ulkona niin sillonki ollaan oltu johonki 12 vaikka on sunnuntai. Mut toi mun host aiti pitaa vaan huolta musta, ehka se muuttuu jonku ajan paasta :D Valilla en tajuu tota mun host aidin logiikkaa ja tuntuu et se on ihan tyhma valilla mut kyl se on oikeesti tosi ihana ja alusta asti se on ollu mulle tosi ihana! Valilla mietin miten ihanaa ku joku voi jolleki tuntemattomalle suomalaiselle tytolle vaan yhtakkii ruveta oleen tollanen aiti! :D Ja se puhuu kokoajan et oon sille niinku sen oma tytto ja se haluu pitaa huolta musta. mut hyva niin! :) Ja kysyin mun siskolta et miks ne valitsi mut niin se sano et niiden aiti oli valinnu sen takia ku puhun vahan espanjaa hahaha! aika laiha lohtu ku en osaa paljo mitaan :D mut siis oikeesti on taalla ollu paljo hyotyy espanjasta vaik osaanki aikalailla vaan sanoja mut neki on niita mita opin siella kielimatkalla viivin kans et kannatti sinneki menna :D.... Ja ne oli vasta jalkeenpain sitte nahny mun kuvan!!

Ja noista oudoista tavoista viela. Siis taalla silitetaan aina kaikki vaatteet. kaiken maailman pienimmat topit ja ratit jotka on ihan nukkasia silitetaan ennenku laitetaan paalle :D siis muaki on nyt ruvennu arsyttaan jos mun vaatteet on ryppysia! oon itekki ruvennu viikkaan aina kaikki mun vaatteet kaappiin tosi natisti ettei ne mee ryttyyn. eika puhettakaan et heittaisin niita enaa lattialle, nehan ois ihan rytyssa! NII AITI! mut meilla kay aina valilla sellanen muija joka silittaa kaikki puhtaat vaatteet nii ei aina tarvi silittaa niita.

yritan nyt joku paiva menna jolleki kaverille jolla on langaton nettiyhteys et saisin kuvii laitettuu. Nyt toi mun siskoki sai potkut nii en varmaan ikina tuu saamaan sita nettii kotiin -.-

4 kommenttia:

  1. Tuo mukana sieltä sellainen silittäjä meille. Onpas sulla kyllä tosi erilaista, mutta sitähän sä halusitkin. Huumoria onneksi sulla riittää.

    VastaaPoista
  2. Hei Janna, en ookkaan enää suuttunut sulle kub kirjotit niin hyvän blogin :) Saapa nähdä kuinka minimalistiseksi sun elämä sen vuoden jälkeen menee kun nyt jo olet huomannut, että elämässä pärjää (lähes) yhdellä jatkojohdolla ja pyyhkeellä! Terkkuja!!

    VastaaPoista
  3. Ehkä vaikeinta ikinä on uskoa että sää viikkaat sun vaatteet etkä heitä niitä lattialle. :D piti muutaman kerran varmistaa et lukeeko siinä muka noin. Mutta siperia opettaa! Ja taas ihan kauheena naurattaa kaikki noi sun jutut. :D Kirjota vaan aina lisää vaikka tuntuuki et mitään sen kummempaa ei tapahdu. kaikki on kuitenki nii jännää.
    terkkuja! beijos!

    VastaaPoista
  4. Siis mitä, etkö sä enää heitä vaatteita lattialle?? Mä lähetän sinne kyllä Henkan seuraavaks!
    Toi on kyl sellainen lahja että olet päässy köyhään perheeseen. Muuttaa vähän suhtautumista kuluttamiseen ja elämään yleensä. Don't worry, uima-altailla ehdit hillumaan elämäs aikana vielä moneen kertaan, mutta tämän vuoden anti on jotain paljon parempaa. Hemmetti, me tullaan sinne oppiin koko suku!

    VastaaPoista